MAF AWARDS 2020/21

Tijdens het Media Art Festival maak je kennis met de nieuwste en meest opvallende mediakunsttalenten uit binnen- en buitenland. Dit jaar introduceert MAF het eindexamenwerk van 14 mediakunstenaars die pas zijn afgestudeerd aan gerenommeerde kunstacademies in Nederland en daarbuiten. Allemaal zijn ze genomineerd voor de MAF Young Masters Award en dingen ze mee naar de MAF Audience Award. Beide prijzen worden op zaterdag 9 oktober feestelijk uitgereikt. 

YOUNG MASTERS AWARD 2020/21 

De winnaar van de Young Masters Award mag een maand lang verblijven in de AADK Spain kunstenaarsresidentie voor artistiek onderzoek en productie in de inspirerende omgeving van de Spaanse stad Blanca. De werkperiode wordt begeleid door het professionele team van AADK Spain en afgerond met presentaties in Blanca, Leeuwarden of andere locaties uit het internationale netwerk van de samenwerkende partijen. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt door een internationale vakjury. 

YOUNG MASTERS AUDIENCE AWARD 2020/21

Ook jij kunt jouw stem uitbrengen op je favoriete kunstwerk. Tijdens het MAF ontvang je een stembiljet waarop jij kunt aangeven welk werk volgens jou de publieksprijs moet winnen. De winnaar is gegarandeerd verzekerd van een expositieplek op MAF in 2022.

OVER DE JURY


AYMEN GHARBI
Aymen Gharbi is een architect en curator met focus op hedendaagse kunst in dialoog met cultureel erfgoed. Hij is co-directeur van het International Light Art Project INTERFERENCE in Tunis sinds 2016, en International Media Art Biennial SEE DJERBA in Houmt Souk sinds 2017. Van 2013 tot 2015 werkte hij als architect bij het Tunesische Instituut voor Erfgoed. Hij richtte in 2015 het DOOLESHA-project op, een collectief van stedelijke activisten, en leidde een socio-cultureel project om jonge inwoners van Tunis te betrekken bij onderzoek naar en bemiddeling bij hedendaagse veranderingen in de Medina, het oude gedeelte van de stad. Momenteel werkt hij aan DOOR-WAHDEK, een online webzine dat wetenschappelijk en artistiek onderzoek, recensies en debatten en andere activiteiten in de Medina met elkaar verbindt. In TASAWAR CURATORIAL STUDIOS geeft hij les over linguïstische overgangen tussen Arabisch, Tounsi (de Tunesische variant van het Arabisch), Frans en Engels.

OVER DE JURY


KSENIA FEDOROVA
Ksenia Fedorova (PhD) is curator en onderzoeker van media en mediakunst. Momenteel werkt ze als assistent-professor aan de Universiteit Leiden. Ze is de auteur van ‘Tactics of Interfacing: Encoding Affect in Art and Technology’ (MIT 2020) en de co-redacteur van ‘Media: Between Magic and Technology’ (2014). Verder publiceerde ze artikelen in Leonardo Electronic Almanac, Media & Culture Journal, Acoustic Space, Dialog of Arts en. Van 2007 tot 2011 was ze de oprichter en curator van het ‘Art. Science. Technology.’ programma aan de Oeral tak van het National Center for Contemporary Arts in Ekaterinburg, Rusland. Ksenia is geïnteresseerd in de theorie en geschiedenis van mediakunst, esthetiek, filosofie, wetenschap en technologie en visuele cultuur, met speciale aandacht voor de effecten van nieuwe technologie op waarneming en interactie.

OVER DE JURY


GIULIANA GRIPPO
Giuliana Grippo is een beeldend kunstenaar uit Argentinië. Ze studeerde grafisch ontwerp aan de Universiteit van Buenos Aires (UBA) waar ze tevens vijf jaar als docent werkte. Door haar interesse in de conceptuele analyse van creatieve processen begon ze aan een master in ‘Theory and Investigation of Project Disciplines’ (DICOM) aan dezelfde universiteit. Als kunstenaar is Giuliana gefascineerd door organische en kwetsbare materialen die vluchtige, vergankelijke werken voortbrengen die hun eigen ontstaansproces lijken te weerspiegelen. Haar aanpak is interdisciplinair en gebaseerd op het vertalen van tastbare informatie. Giuliana werkt sinds 2017 voor kunstenaars residentie AADK in Spanje, waar zij actief is in concepting en projectorganisatie.

 

OVER DE JURY


INGO WENDT
Ingo Wendt is een interdisciplinair kunstenaar uit Duitsland. Hij studeerde industrieel ontwerp en beeldende kunst aan Hogeschool voor Beeldende Kunsten in Saarbrücken, waar hij sinds 2011 actief is als artistiek wetenschappelijk medewerker en beheerder van de ‘light laboratory’. Hij leert studenten de basisprincipes van licht en realiseert projecten in de afdelingen Beeldende Kunst en Mediakunst en Design. Met licht als basis zijn Ingo’s poëtische, kleurrijke en dynamische objecten vaak toegankelijk. Op een dieper niveau bieden ze ook meerdere manieren van waarneming. Ingo maakt graag sociale sculptures waar mensen elkaar ontmoeten en hun ervaring delen. In deze tijd van digitale overstimulatie tonen zijn objecten en projecties de potentie van analoge beeldcreatie.

Menu