MAF / LUNA 2021

Hier en Nu

Het Media Art Festival 2021 vond plaats van 24 september t/m 10 oktober in het Stationkwartier in Leeuwarden. Bijna drie weken lang hebben we kunnen genieten van mediakunst van jong talent uit binnen- en buitenland in het Stationskwartier in Leeuwarden, met hiernaast bijzondere MAF Specials, bijeenkomsten en workshops rondom het thema Hier en Nu. Uiteraard dankbaar dat we na 1,5 jaar weer zo een festival mochten en konden neerzetten en weer zoveel support en samenwerking hebben mogen genieten van lokale ondernemers en sponsoren.

Het is iedere editie weer een bijzonder samenkomen van diverse kunstenaars en makers. Ook bijzonder deze editie was de komst van de TEXT ME: Young Curators, een internationaal project van i-Portunus met jonge curatoren die ons festival bezochten. Hiernaast de eindpresentatie van de Noordenaars, waarbij het resultaat werd gepresenteerd van 2,5 jaar samenwerking van twaalf noordelijke organisaties in beeldende kunsten die zich inzetten voor talentontwikkeling in de regio.

Je vindt hieronder de toen exposerende Young Masters, wie de YMA’s wonnen in 2021 het programmaboekje. En natuurlijk ook de LUNA kunstenaars die in 2021 het centrum van Leeuwarden als podium gebruikten voor prachtige media- en lichtkunst!

THEMA

Hier en Nu was het thema dat Media Art Friesland bedacht in het najaar van 2019 voor de 2020/21 editie van het Media Art Festival. De gedachte was dat we altijd hard lopen, ver vooruitkijken en meestal jaren op de zaken vooruit lopen. Kunstenaars en wetenschappers nemen ons mee in wat technologie, media en kunst kunnen creëren, nu en in de toekomst, en reflecteren daar alvast kritisch op. We hadden geen idee dat ons voornemen om een pas op de plaats te maken en intensief aandacht aan het Hier en Nu te besteden nog voor de volgende festivaleditie ingehaald zou worden door de realiteit die ‘corona’ heet. Uiteindelijk werd het themaprogramma Hier en Nu het enige onderdeel van MAF 2020/21 dat daadwerkelijk doorgang kon vinden.

Op drie avonden in december deelden kunstenaars en wetenschappers hun ideeën in livestreams die ook nu nog actueel zijn. Er werd gesproken over kunst en economie, cultuur en natuur en over het niet-weten. De gemeenschappelijke factor was de enorme urgentie van deze thema’s en de rol die kunstenaars kunnen spelen in het ontwikkelen van een visie van hoe we onze wereld en samenleving – van lokaal tot internationaal – vorm zouden kunnen geven zodat die duurzamer, leefbaarder en meer inspirerend wordt.

In het najaar van 2021 bepalen corona en de bijbehorende maatregelen, maar ook de nieuwe zienswijzen die het virus met zich meebrengt, nog steeds een groot gedeelte van ons denken en doen. In de randprogrammering komen wederom kunstenaars en andere denkers en makers aan het woord. Zij delen met het publiek wat hen bezighoudt en beweegt, en ze grijpen de kans aan om te laten zien wat zij gedurende maandenlange pandemie hebben gemaakt. Samen genieten we van dit moment van rust, reflectie en representatie en zien we ons bevestigd in onze gedachte van inmiddels twee jaar geleden: het Hier en Nu mag dan wel lastig en onzeker zijn, maar met kunst is het ook een heerlijke tijd om in te leven.

Young Masters 2020/21


Young Masters Awards 2020/21


Alle 14 deelnemers aan de Young Masters expositie maakten kans op de MAF Young Masters Award en de Publieksprijs. De Young Masters Award biedt de winnaar een maand lang residentie in een talentontwikkelingstraject bij AADK Spain in de Spaanse stad Blanca. Elif Özbay won deze editie met haar kunstwerk Boxer, Ring, Cycle de Young Masters Award, verkozen door een internationale jury. De Publieksprijs was voor Alcaeus Spyrou met zijn cinematografische artwork Anina.

ELIF SATANAYA ÖZBAY | WINNARES MAF YOUNG MASTERS AWARD 2021
Elif Satanaya Özbay won dit jaar de MAF Young Masters Award 2021. De internationale vakjury prees haar werk om de balans tussen concept en gebruik van materiaal, de kwaliteit van de uitvoering en de interactie met het publiek en de ruimte.

Özbay mag een maand lang verblijven in de AADK Spain kunstenaarsresidentie voor artistiek onderzoek en productie in de inspirerende omgeving van de Spaanse stad Blanca. De werkperiode wordt begeleid door het professionele team van AADK Spain.

De internationale vakjury bestond dit jaar uit Aymen Gharbi (TN), kunstenaar en curator en co-directeur van het International Light Art Project Interference, Ksenia Fedorova (PhD, RU) curator en onderzoeker van media en mediakunst aan de Universiteit Leiden en beeldend kunstenaars Ingo Wendt (DE) en Guiliana Grippo (ARG). Grippo werkt tevens sinds 2017 bij de kunstenaarsresidentie AADK Spain, waar zij actief is in concepting en projectorganisatie.

ALCAEUS SPYROU | WINNAAR MAF PUBLIEKSPRIJS 2021
Het publiek verkoos het werk Anina van Alcaeus Spyrou tot favoriet. Anina is een psychogeografische filmessay dat de etnografische eigenschappen van het industriële landschap en haar kwaadaardige effecten op het individu documenteert.

Photo credits: Maarten Dikken

Over de Jury

AYMEN GHARBI

Aymen Gharbi is een architect en curator met focus op hedendaagse kunst in dialoog met cultureel erfgoed. Hij is co-directeur van het International Light Art Project INTERFERENCE in Tunis sinds 2016, en International Media Art Biennial SEE DJERBA in Houmt Souk sinds 2017. Van 2013 tot 2015 werkte hij als architect bij het Tunesische Instituut voor Erfgoed. Hij richtte in 2015 het DOOLESHA-project op, een collectief van stedelijke activisten, en leidde een socio-cultureel project om jonge inwoners van Tunis te betrekken bij onderzoek naar en bemiddeling bij hedendaagse veranderingen in de Medina, het oude gedeelte van de stad. Momenteel werkt hij aan DOOR-WAHDEK, een online webzine dat wetenschappelijk en artistiek onderzoek, recensies en debatten en andere activiteiten in de Medina met elkaar verbindt. In TASAWAR CURATORIAL STUDIOS geeft hij les over linguïstische overgangen tussen Arabisch, Tounsi (de Tunesische variant van het Arabisch), Frans en Engels.

KSENIA FEDOROVA

Ksenia Fedorova (PhD) is curator en onderzoeker van media en mediakunst. Momenteel werkt ze als assistent-professor aan de Universiteit Leiden. Ze is de auteur van ‘Tactics of Interfacing: Encoding Affect in Art and Technology’ (MIT 2020) en de co-redacteur van ‘Media: Between Magic and Technology’ (2014). Verder publiceerde ze artikelen in Leonardo Electronic Almanac, Media & Culture Journal, Acoustic Space, Dialog of Arts en. Van 2007 tot 2011 was ze de oprichter en curator van het ‘Art. Science. Technology.’ programma aan de Oeral tak van het National Center for Contemporary Arts in Ekaterinburg, Rusland. Ksenia is geïnteresseerd in de theorie en geschiedenis van mediakunst, esthetiek, filosofie, wetenschap en technologie en visuele cultuur, met speciale aandacht voor de effecten van nieuwe technologie op waarneming en interactie.

Guiliana Grippo

Giuliana Grippo is een beeldend kunstenaar uit Argentinië. Ze studeerde grafisch ontwerp aan de Universiteit van Buenos Aires (UBA) waar ze tevens vijf jaar als docent werkte. Door haar interesse in de conceptuele analyse van creatieve processen begon ze aan een master in ‘Theory and Investigation of Project Disciplines’ (DICOM) aan dezelfde universiteit. Als kunstenaar is Giuliana gefascineerd door organische en kwetsbare materialen die vluchtige, vergankelijke werken voortbrengen die hun eigen ontstaansproces lijken te weerspiegelen. Haar aanpak is interdisciplinair en gebaseerd op het vertalen van tastbare informatie. Giuliana werkt sinds 2017 voor kunstenaars residentie AADK in Spanje, waar zij actief is in concepting en projectorganisatie.

INGO WENDT

Ingo Wendt is een interdisciplinair kunstenaar uit Duitsland. Hij studeerde industrieel ontwerp en beeldende kunst aan Hogeschool voor Beeldende Kunsten in Saarbrücken, waar hij sinds 2011 actief is als artistiek wetenschappelijk medewerker en beheerder van de ‘light laboratory’. Hij leert studenten de basisprincipes van licht en realiseert projecten in de afdelingen Beeldende Kunst en Mediakunst en Design. Met licht als basis zijn Ingo’s poëtische, kleurrijke en dynamische objecten vaak toegankelijk. Op een dieper niveau bieden ze ook meerdere manieren van waarneming. Ingo maakt graag sociale sculptures waar mensen elkaar ontmoeten en hun ervaring delen. In deze tijd van digitale overstimulatie tonen zijn objecten en projecties de potentie van analoge beeldcreatie.

Loading...